Szukaj
  • Redaktor

Kiedy warto skorzystać z modelu PPP

Głównym celem PPP jest przekształcenie funkcji jednostki samorządu z dostawcy obiektów służących realizacji zadań użyteczności publicznej w dostawcę samych usług. Finansowanie budowy obiektu jest rolą prywatnego inwestora, który następnie dysponuje przez określony okres dochodami z zarządzania obiektem. Dzięki temu gmina zostaje uwolniona od konieczności budowania nowych obiektów, dla których to przedsięwzięć barierę stanowią często możliwości finansowe jej budżetu. Zmienia się tutaj jednocześnie rola kapitału prywatnego. W ramach PPP prywatny inwestor nie jest już tradycyjnym współudziałowcem w finansowaniu gminnego zadania inwestycyjnego, ale udziałowcem w dostawie usług dla mieszkańców w dłuższym okresie sięgającym nawet kilkudziesięciu lat. Zapłatę za budowę otrzymuje w ratach w ramach opłaty za dostępność pod czas wieloletniej eksploatacji, oraz dodatkowo może czerpać zyski od użytkowników.



W roli partnera publicznego mogą występować nie tylko jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki, ale także organy administracji rządowej, państwowe szkoły wyższe, jednostki badawczo-rozwojowe, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, państwowe lub samorządowe instytucje kultury, jak również Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne. Stroną publiczną umowy o PPP mogą być też państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, jednak z wyłączeniem przedsiębiorstw, banków i spółek handlowych. Warto przy tym pamiętać, że definicja PPP odnosi się do wykonywania zadań publicznych, a w tym zakresie szczególne kompetencje leżą w gestii samorządów. To one mają obowiązek prowadzenia podstawowych usług publicznych.

JAKIE KORZYŚCI PRZYNOSI PPP

· mniejsze wydatki na gminne inwestycje, a przez to oszczędności w budżecie,

· przyspieszenie terminów budowy obiektów użyteczności publicznej i dostaw związanych z nimi usług,

· zapewnienie wyższej jakości usług publicznych,

· większa rywalizacja kapitału prywatnego w sferze dostarczania usług publicznych,

· podział ryzyka inwestycyjnego pomiędzy gminę i prywatnego przedsiębiorcę,

· dodatkowe perspektywy rozwoju dla prywatnych firm.

6 wyświetlenia0 komentarz

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie